Wednesday, April 16, 2014

Cerita Remaja & Daftar Haji

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum wbt

Umum mengetahui kalau nak daftar haji ni dengan Tabung Haji. Dalam zaman serba moden ini, pelanggan Tabung Haji boleh mendaftar haji secara online, maksudnya boleh duduk rumah goyang kaki n click click click--> registered! Hari ni, satu kejadian yang jarang-jarang saya dapat lihat sepanjang berurusan dengan Tabung Haji.

Sedang saya menunggu Encik kaunter menyemak borang-borang saya, saya sempat memasang telinga (read: tidak sengaja). Kaunter yang sebelah-menyebelah ni susah kalau tak TERpasang telinga. Antara perbualan yang saya TERdengar...

"Yang ni belum boleh daftar haji dik, baki dalam account RMXX tak mencukupi..."

Saya cuba menoleh ala-ala "The Spy Next Door". Seorang remaja lelaki yang saya kira berusia belasan tahun sedang mendongakkan kepalanya ke siling seperti berfikir dalam-dalam. 

"Matured and responsible" hanya itu yang saya bisa gambarkan perwatakan pemuda tersebut. Dia bingkas bangun menuju ke arah adik lelakinya yang menunggu di tempat duduk pelanggan dan diserahkan "Borang Pengeluaran" dan kad pengenalan. 

Urusannya selesai, tapi fikiran saya tidak selesai lagi memikirkan apa yang baru saya lihat tadi. Niatnya untuk ke Tanah Suci itu seawal usia belasan tahun apatahlagi dua beradik berkenaan kelihatan begitu kasihan. Pada kebiasaannya, remaja dan kanak-kanak seperti mereka datang bersama-sama ibu bapa atau atuk nenek yang dipimpin mendepositkan wang ke tabungan untuk ke Tanah Suci. Mungkin ada antara kita yang memasang niat sebegitu sejak kecil, tapi pemuda itu berusaha lebih awal dari jangkaan saya. Nak tolong pun, saya harus tolong diri sendiri dulu (read: banyak alasan, astaghfirullah). Meskipun dia belum mampu untuk mendaftar giliran haji pada waktu itu, saya mendoakan semoga rezekinya bertambah dan Allah mudahkan urusannya untuk ke Tanah Suci, ameen.

No comments:

Post a Comment